Tuesday, June 2, 2009

Sejarah Krisis Ekonomi Dunia


Kepanikan 1797

Krisis ekonomi berlangsung selama 3 tahun dari 1797 hingga 1800. Akibat dari deflasi Bank of England yang menrebak hingga lautan Atlantik dan Amerika Utara dan menyebabkan hancurnya perdagangan dan pemasaran real estate di Amerika Serikat dan sekitar Caribbean. Ekonomi Inggris terpengaruh akibat adanya pembalikan deflasi selama perang dengan Perancis ketika revolusi Perancis.

Depression 1807

Depression terjadi selama tujuh tahun sejak 1807 hingga 1814. Undang-undang embargo Amerika Syarikat 1807 pada ketika itu telah diluluskan oleh kongres Amerika sewaktu presiden Thomas Jefferson. Hal ini menghancurkan industri yang berkaitan dengan pengapalan. Kaum federal berusaha melawan embargo ini dan berusaha melakukan penyeludupan di New England.

Kepanikan 1819

Krisis terjadi selama 5 tahun dari 1819 hingga 1824. Ini adalah krisis kewangan pertama yang mempengaruhi kewangan Amerika Syarikat secara besar-besaran, bank-bank muflis, munculnya pengangguran, dan merosotnya pertanian dan industri pembuatan. Ini juga menandakan berakhirnya ekspensi ekonomi yang mengikuti Perang 1812.

Kepanikan 1837

Berlangsung antara 1837 hingga 1843. Ekonomi Amerika jatuh secara merudum disebabkan kegagalan institusi perbankan dan kurangnya keyakinan pada wang kertas. Spekulasi pasaran kewangan menyebabkan bank di Amerika berhenti menjalan transaksi dalam bentuk koin emas dan perak.

Kepanikan 1857

Terjadi selama tiga tahun hingga tahun 1860. Kejatuhan Perusahaan life assurance dan Kepercayaan Ohio menimbulkan ledakan spekulasi di sektor transportation Amerika Syarikat. Lebih dari 5000 bisnes gagal kurang dari setahun sejak terjadinya kepanikan dan golongan penganggur melakukan protes di kawasan urban.

Kepanikan 1873

Terjadi selama enam tahun disebabkan masalah ekonomi di Eropah mengakibatkan jatuhnya Jay Cooke & Company, bank terbesar di Amerika Syarikat. Hal ini juga menimbulkan spekulasi terhadap perang saudara di Amerika. Undang-undang koin 1873 juga memberikan kontribusi dalam jatuhnya harga perak yang menghancurkan industri pertambangan Amerika Utara.

Depression Berpanjangan

Sesuai namanya, depression ini menelan waktu 23 tahun sejak 1873 hingga 1896. Runtuhnya Bursa Efek Vienna menyebabkan economics depression yang merebak ke seluruh dunia. Ini sangat penting dicatat dimana pada saat ini, produksi industri global meningkat pesat. Di Amerika Syarikat misalnya, pertumbuhan produksi mencapai empat kali ganda.

Kepanikan 1893

Terjadi selama tiga tahun hingga 1896. Terjadi akibat kegagalan Reading Railroad Amerika Syarikat dan penarikan investor Eropha terhadap pasaran saham serta jatuhnya bank-bank.

Recession Perang Dunia I

Terjadi selama tiga tahun hingga 1921. Terjadinya hiper inflasi di Eropah menyebabkan kelebihan produksi besar-besaran di Amerika Utara.

Depression Besar 1929

Depression yang paling besar dan dikenang sepanjang sejarah. Terjadi selama 10 tahun sejak 1929 hingga 1939. Pasaran saham di seluruh dunia saat itu jatuh merudum dan bank-bank di Amerika Serikat mengalami kemuflisan. Penigkatan pengangguran dalam kadar yang tinggi dan paras kemiskinan meningkat.

Recession 1953

Terjadi selama satu tahun. Setelah saat inflasi perang Korea berakhir, banyak wang yang ditransferkan untuk keamanan nasional Amerika Syarikat. Berubahnya kebijakan The Fed yang lebih membatasi tahun 1952 menyebabkan terjadinya inflasi yang lebih lanjut.

Krisis Minyak 1973

Terjadi selama dua tahun hingga 1975. Naiknya harga minyak yang ditetapkan oleh OPEC dan tingginya biaya yang dikeluarkan Amerika Syarikat pada Perang Vietnam menyebabkan terjadinya stagflasi di Amerika Syarikat.

Recession Awal 1980

Terjadi di awal tahun 1980 selama dua tahun, revolusi Iran menyebabkan melonjaknya harga minyak dan munculnya krisis energi 1979. Pergantian rezim di Iran menyebabkan menurunnya pengeluaran minyak sehingga harga minyak melambung. Dasar monetery di Amerika Syarikat untuk mengawal inflasi menyebabkan terjadi resession lainnya.

Recession Awal 1990

Terjadi selama satu tahun dimana perdagangan produk industri dan pembuatan menurun.

Recession Awal 2000

Terjadi selama dua tahun dari 2001 hingga 2003. Keruntuhan bisnes dot-com, serangan 11 September, dan skandal pembukuan menyebabkan krisis di sekitar Amerika Utara.

Depression Ekonomi 2008

Depression yang bermula 2008 hingga kini 2009, tengah melanda dunia. Hal ini disebabkan beberapa faktor diantaranya naiknya harga minyak yang menyebabkan naiknya harga makanan di seluruh dunia, krisis kredit dan muflisnya pelbagai investor bank, meningkatnya pengangguran sehingga menyebabkan inflasi global. Bursa saham di beberapa negara terpaksa ditutup beberapa hari termasuk di Asia, harga-harga saham juga turut merudum. Diramalkan depression ekonomi kali ini separah atau mungkin lebih parah daripada depression ekonomi 1929.

1 comment:

Shah said...

selepas depression ekonomi 2008, Adakah krisis ekonomi selepas itu/?? mohon penjelasan