Thursday, May 21, 2009

POLITIK IRANUN DI SABAH: Resensi Masalah Dan Prospeknya


Kita biasa mendengar ungkapan sinis dalam bahasa Inggeris yang berbunyi “the development underdevelopment”. Biasanya hanya orang-orang yang sinis juga yang memulakan sesuatu analisis mengenai sesuatu proses “pembangunan” yang menggunakan ungkapan ini sebagai paradigma mereka. Tetapi kerana paradigmanya yang sinis itu, analisisnya mungkin ditolak sebelum hujahnya diteliti.

Apakah kaitannya ungkapan ini dengan perkembangan politik Iranun di Sabah khasnya. Barangkali saudara-saudara telah menduga bahawa saya akan menggunakan paradigma ini dan saya dilabelkan sebagai orang yang sinis juga.

Sesungguhnya saya tidak melihat perkembangan politik Iranun sebagai suatu perkembangan yang mundur, saya agak kagum dengan kemajuan politik Iranun. Namun demikian, kemajuan politik tidaklah merupakan suatu pelayaran di laut yang tenang.

Dalam pelayaran ini sebetulnya terdapat banyak kapal dengan saiz yang berbeza-beza, ramai nakhoda dengan kepintaran dan pengalaman yang juga berbeza, banyak pelabuhan yang hendak dituju dengan membawa dan mencari muatan tertentu. Lautan yang dilalui begitu luas dan mungkin bergelombang. Sesungguhnya pelayaran yang dilalui oleh para pemimpin politik Iranun di Sabah khasnya saya anggap sebagai suatu dinamis yang bermasalah.

Akhir sekali, saya ingin menegaskan bahawa politik Iranun masih lagi mempunyai masa depan yang cerah asalkan segala langkah yang positif ke arah memantapkannya dilakukan dengan strategik.

Halangan yang dihadapi begitu sengit dan potensinya untuk diperkasakan juga tidak terbatas. Tetapi jika perancangan dan strategi yang berkesan tidak dilaksanakan secepat mungkin, pengalaman berpolitik hanya akan tersimpan dalam ingatan dan sekali sekala timbul dalam nostalgia.

Akhirnya kita berhadapan dengan suatu teka-teki kehidupan: adakah kita bersedia dengan ungkapan “survival of the fittest?”. Atau masih memerlukan tongkat (terutamanya dari orang lain) supaya kita berada dalam situasi “survival of the weakest?”

No comments: