Monday, March 16, 2009

Iranun: Filipina & Sabah

Kaum Iranun berasal dari Teluk Ilana di Pulau Mindanao. Kaum Iranun merupakan kaum yang mula-mula memeluk agama Islam sebelum kedatangan Sayyid Muhammad Kabongsuan lagi ke Mindanao. Masyarakat Iranun merupakan masyarakat yang terhormat. Di kalangan mereka ramai Datu-datu terkenal dan yang bergaul rapat serta sangat dihormati oleh masyarakat Maguindanao. Kaum Iranun di Mindanao adalah kaum yang suka berperang dengan penjajah dan kaum ini juga merupakan pahlawan yang handal berperang serta terkenal dengan ilmu kebalnya.


Majoriti kaum Iranun dewasa ini adalah di sekitar Marawi di Mindanao. Kaum Iranun adalah masyarakat yang kuat berpegang kepada agama Islam sebagaimana kaum Maranao dan Maguindanao di Mindanao. Kaum Iranun sebahagian kecil tinggal di sekitar Kepulauan Basilan dan sekitar kepulauan Sulu dan diceritakan mempunyai hubungan yang erat dengan Bajao Balangingi. Kaum Iranun juga terdapat di
Sabah khasnya di Kota Belud yang mana kebanyakannya tinggal di pesisir pantai seperti di Kampung Tamau. Ini tidaklah menghairankan kerana ketika kesultanan Sulu masih memerintah sebahagian daripada wilayah Sabah, kaum Iranun merupakan saudagar yang terkenal sebagai pedagang mutiara. Pada ketika itu mutiara merupakan sumber ekonomi utama di Mindanao. Jadi menurut sejarah sebahagian besar saudagar Iranun terus menetap di Kota Belud, khasnya di persisir pantai Kampung Tamau sepertimana juga pedagang-pedagang lain. Kaum Iranun juga penentang penjajah terkenal di Borneo Utara antaranya Datu Paduka Mat Salleh yang menentang pendudukan Inggeris di Borneo Utara.

.
Berkenaan dengan tuduhan bahawa rakyat Sultan Sulu adalah masyarakat lanun dan jahat malah sultan sendiri yang menggalakkan aktiviti pelanunan ini maka saya menyatakan disini bahawa tuduhan itu sebahagian besar adalah salah walaupun perlu di akui memang orang Sululah antara yang terhandal melanun. Sejarah telah menggambarkan dengan jelas bagaimana rakyat Sulu dan kesultanannya mementingkan maruah agama, bangsa dan tanah airnya dari momokan kekuasaan asing yang datang merampas tanah air mereka. Tuduhan seperti "Sultan Sulu menggalakkan pelanunan" adalah dusta yang tiada satu pun disandarkan pada sejarah kecuali catatan-catatan yang datang dari musuh-musuh Islam. Kalau ada pun ia hanyalah helah atau strategi Sultan Sulu bertujuan untuk melemahkan Sepanyol.

.


No comments: