Friday, December 4, 2009

Dorongan Umat Islam Memperjuangkan Kekayaan.




Kehidupan di dunia dan perniagaan pada hari ini semakin kompetetif. Krisis ekonomi yang melanda dunia kini membimbangkan banyak pihak kerana ia mengakibatkan kehilangan pekerjaan secara besar-besaran dan merugikan banyak perusahan. Sesungguhnya apabila kita membimbangkan harta benda, ia pasti tidak ada penyelsaiannya.

“Sekiranya kamu lebih mencintai bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaanmu, perniagaanmu dan rumah-rumah kamu daripada kamu mencintai dan rasulnya dan daripada berjihad di jalannya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusannya. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik.” (at-Taubah, ayat 24)


Orang-orang yang fasik dalam ayat di atas tidak menerima petunjuk ataupun ilham daripada Allah. Dengan demikian, kebimbangan mereka semakin bertambah. Akhirnya, ia menjadi tekanan yang mengakibatkan penyakit, keluarga yang terbiar, hidup kehilangan arah dan kehilangan kehormatan. Akibatnya, harta yang dikumpul bukan lagi mententeramkan jiwanya serta akhirnya ada diantara yang hartanya semakin terhakis dan hal ini menjatuhkan ramai orang dalam kemiskinan sekaligus kehinaan.


Oleh sebab itulah, dunia bukan segalanya apabila manusia mengejar kekayaan dan bukan memperjuangkan kekayaan. Mari kita ambil contoh soal kemerdekaan, mereka boleh berbincang dengan pihak penjajah dan bersedia melakukan apa saja bagi mencapai kemerdekaan. Namun, bangsa yang memperjuangkan kemerdekaan dengan cara apa sekalipun sama ada berperang sekaligus berbincang demi mempertahankan harga diri, memperjuangkan kemerdekaan mereka dengan sebenar-benarnya.


Keusahawanan adalah langkah bagi memperjuangkan kekayaan supaya dunia ini tidak menjadi penjara. Dalam hal ini, kekayaan kerap disebut sebagai ‘kebebasan kewangan’. Umat Islam perlu menambahkannya menjadi ‘keberkatan kewangan’. Dengan kata lain, kekayaan yang kita usahakan dan miliki mengundang berkat daripada Allah sehingga kita memiliki kekuatan untuk berkongsi kekayaan itu dan menguruskannya dengan sebaik-baiknya.

No comments: