Tan Sri Suffian Koroh, Menteri Perhubungan & Kerja Raya sedang merasmikan pembukaan pelabuhan dan gudang Lembaga Pelabuhan Sabah di Lahad Datu pada bulan September 1979. |
Kabotaj
kebiasaannya digunakan sebagai sebahagian istilah "hak kabotaj," hak bagi
sesebuah syarikat dari satu negara untuk berdagang di negara lain. Perdagangan kabotaj adalah istilah politik
menggambarkan "perdagangan persisiran sesebuah negara oleh kapal yang
mengibar bendera negara tersebut". Dasar Kabotaj seperti ini juga
dilaksanakan di lebih 50 buah negara di seluruh dunia, termasuk Amerika
Syarikat, China, India, dan Australia. Namun, dasar tersebut juga telah
dimansuhkan di negara-negara lain dalam jangka masa lebih daripada satu dekad
yang lalu. Misalnya, Kesatuan Eropah pada 1 Januari 1993.
Sabah merupakan antara
negeri terkaya di Malaysia dari segi sumber alam, dengan rezab petroleum dan
gas. Namun, kos sara hidup yang tinggi di Malaysia Timur tidak berpadanan
dengan taraf hidup penduduk Sabah. Rakyat Sabah terpaksa berbelanja lebih semuanya;
dari barang keperluan harian hinggalah untuk membeli majalah kegemaran mereka.
Kos barangan yang lebih tinggi Sabah kebanyakannya berpunca daripada Dasar
Kabotaj Negara yang dilancarkan oleh Kementerian Pengangkutan pada 1 Januari
1980. Ianya dilaksanakan bagi membantu perkembangan industri perkapalan
tempatan layaran tempatan dan menyekat penglibatan kapal perdagangan asing
dalam penghantaran kargo domestik sahaja. Dasar perlindungan sedemikian
memutuskan bahawa hanya syarikat perkapalan milik Malaysia dengan kapal-kapal
mengibarkan bendera Malaysia sahaja dapat menjalankan perdagangan dalam negeri
antara dua pelabuhan di negara ini.
Sungguhpun banyak
usaha telah dilakukan untuk menetapkan harga piawai bagi barang-barang utama
seperti minyak, gula dan tepung ke seluruh negara, cukai yang dikenakan oleh
kerajaan dan subsidi juga menyebabkan perbezaan dalam harga. Jumlah tertentu di
dalam mencari keuntungan dan manipulasi harga oleh peniaga-peniaga juga
dianggap sebagai faktor penyumbang kepada kos barangan yang tinggi tersebut.
Selain pengangkutan
barangan dari semenanjung ke Sabah, faktor-faktor lain yang menyumbang kepada
kos di dalam rantaian bekalan yang terlibat di dalam pengangkutan barang
pelabuhan termasuklah kos pelabuhan berkaitan, pembawaan (forwarding), kos
trak, kos penyimpanan, dan kos perkhidmatan pengendalian terminal. Namun, Dasar
Kabotaj dikritik hebat secara berterusan atas kadar penghantaran sehingga
meningkat 46% daripada jumlah keseluruhan kos pengangkutan, dan kadar
penghantaran angkut yang menyumbang 5 hingga 7% daripada harga runcit
barangan pengguna.
Hakiktanya
bahawa pengimport dan pengeksport di Sabah terpaksa membayar lebih daripada RM1
bilion untuk perkhidmatan perkapalan yang mana menyebabkan harga barangan di
Malaysia Timur lebih mahal. Dalam perbandingan yang mudah, Proton Persona
Manual 1.6 B-Line model berharga RM46, 713 di Semenanjung. Jenis
yang sama akan menelan belanja RM49, 256 di Malaysia Timur.
Walaupun makanan tidak terkecuali. Orang yang makan
di Malaysia Timur khasnya Sabah boleh menjangkakan untuk membayar lebih
sebanyak RM1 atau RM2 untuk hidangan yang sama di Semenanjung
Dasar Kabotaj telah melalui beberapa peringkat liberalisasi sejak pelaksanaannya. Pada 3 Jun 2009, kerajaan membenarkan sejumlah kapal asing untuk membawa barangan melalui kontena melalui pelabuhan terpilih di Semenanjung dan Malaysia Timur tanpa perlu untuk memohon lesen perkapalan. Pelabuhan-pelabuhan termasuklah Teluk Sepangar.
Sungguhpun desakan
demi desakan dibuat oleh banyak pihak agar Dasar Kabotaj menjadi liberalisasi
sepenuhnya atau dimansuhkan kerana kesannya terhadap kos hidup di Malaysia
Timur, pihak berkuasa tetap dengan pendekatannya dengan menyekat atas alasan
ianya dapat mendorong pertumbuhan industri perkapalan tempatan. Pada setakat
itu, terdapat lebih 200 syarikat perkapalan dan 4,500 kapal yang mendapat
manfaat daripada peluang-peluang yang disediakan oleh dasar tersebut.
Pemilik kapal menentang pemansuhan yang dicadangkan kerana mereka menyalahkan
kelemahan-kelemahan dalam rantaian bekalan tersebut bagi kos hidup yang tinggi,
dan dimana penurunan kadar angkut pun tidak dapat membolehkan penurunan kos
penggunaan.
Apapun rakyat Sabah yakin pihak kerajaan akan dapat
menyelesaikan Dasar Kabotaj, satu daripada masalah negeri yang telah lama
wujud, secepat mungkin. Ini adalah berlandaskan kepada keikhlasan
agenda transformasi nasional kerajaan dengan semangat 1Malaysia yang mendukung
keadilan bagi semua rakyat Malaysia, termasuk orang Sabah.
Penyokong-penyokong
liberalisasi sepenuhnya berpendapat bahawa peningkatan dalam persaingan akan
menjurus kepada harga yang lebih rendah buat pengeksport dan pengimport,
menjadikan harga yang lebih kompetitif dan akan menguntungkan Malaysia Timur. Menekankan
keperluan bagi liberalisasi dasar kabotaj ini, penulis berpendapat langkah
tersebut akan pastinya mengurangkan kos pengangkutan laut yang dengan itu akan
menurunkan harga barangan di pasaran Sabah.
Golonngan peniaga juga kebanyakannya menegaskan bahawa dasar
kabotaj yang tidak diliberalisasi sepenuhnya masih akan mendorong kenaikan
harga, memandangkan kapal-kapal lain terpaksa melewati Pelabuhan Klang
atau hub pelabuhan pertama yang lain. Selepas itu, belayar pula ke selatan
Singapura, kemudian merentasi Laut China Selatan, dan meneruskan perjalanan
sepanjang persisiran pantai barat Kalimantan untuk sampai ke Sabah di bahagian
utaranya. Oleh sebab itu, adalah jelas bahawa liberalisasi lengkap dasar
kabotaj diperlukan untuk menjadikan Sabah berdaya saing di dalam ekonomi dan
dapat menyumbang ke arah peningkatan taraf hidup rakyat sabah dengan penurunan kadar
inflasi di negeri ini.
1 comment:
sdra Kump. Abang2 Keluar UMNO...buktikan dgn fakta sdra!!! dalam setiap tuturkata biarlah profesional...rasanya org2 muda boleh membuat penilaian dan membuat keputusan sendiri...Apakah pemuda/puteri akan menjadi lebih bijak dgn menyokong PKR, PAS dan DAP??? Apakah dlm PKR wujud perpaduan dlm erti kata penyatuan politik atau sekadar kerana terpaksa demi menumbangkan UMNO BN???
Post a Comment