Memadangkan wacana ‘politik baru’
boleh dikatakan masih diperingkat perkenalan dari sudut perkembangannya, masih
ramai yang masih belum dapat menanggapinya dengan jelas. Oleh kerana itu, kita
sering memberikan contoh bagaimana fenomena Revolusi Arab baru-baru ini sebagai
salah satu dari peristiwa yang boleh menjadi asas untuk kita menanggapi apa
yang dikatakan sebagai ‘politik baru’.
Dalam peristiwa tersebut, gambaran
tentang peralihan pemikiran masyarakat Arab dari kerangka politik yang bercorak
lama kepada baru amat ketara. Sebelum revolusi Arab, corak pemikiran masyarakat
banyak dipengaruhi oleh isu-isu berkenaan ideologi, pembangunan dan
keselamatan. Sekiranya kita meneliti perkembangan diskusi pemikiran di
negara-negara Arab dalam era 70an hingga 90an, isu-isu yang dinyatakan tersebut
amat mendominasi pemikiran rakyatArab.
Sepanjang dekad-dekad tersebut, kita
menyaksikan pengalaman pertembungan ideologi yang amat ketara antara
negara-negara Arab terutama di antara fahaman kapitalisme dan komunisme.
Pertembungan ideologi dan fahaman ini mempunyai kaitan langsung dengan isu
keselamatan dan kepentingan pemerintah. Para pemerintah Arab pada waktu itu
sanggup berbuat apa sahaja bagi mengekang pengaruh pemikiran yang boleh
mencabar kedudukan mereka sehingga ke tahap perperangan saudara sebagaimana
terjadi antara Iran dan Iraq.
Kesibukan para pemerintah Arab
tentang hal ehwal dalaman dan pertembungan ini memberi kesan tersendiri
terhadap aspek kualiti pemerintahan mereka. Banyak persoalan sosio-ekonomi
tidak diberi perhatian sehingga menimbulkan ketidakpuasan hati kelompok-kelompok
tertentu dalam masyarakatnya. Ini menjadikan isu berkaitan pembangunan,
pendidikan dan kebajikan dibahaskan secara berpanjangan dalam masyarakat
terutama bagi memastikan rakyat mendapat perluang partisipasi secara adil dan
dapat memanafaatkan hasil minyak yang diperoleh secara setara. Begitulah antara
beberapa persoalanyang menjadi persoalan utama dalam wacana politik sepanjang
beberapa dekad sebelumini di rantau Arab.
Namun, bermula alaf baru, berlaku
peralihan dalam wacana politik di dunia Arab. Hal ini disumbangkan oleh banyak
faktor persekitaran dunia terutama periswa-peristiwa besar yang berlaku secara
dekat disekeling mereka. Tentu kita masih mengingati peristiwa pengeboman
bangunan berkembang di New York pada 11 September 2001. Tragedi yang menyayat
hati ini yang dikutuk oleh seluruh masyarakat dunia, memberi kesan tersendiri
dari sudut pemikiran terhadap masyarakat Arab secara khusus dan masyarakat
dunia umumnya.
Peristiwa ini boleh dikatakan antara
titiktolak yang telah mengalihkan perhatian para penggubal dasar, ahli
politik,warga akademik dan kumpulan masyarakat sivil di rantau Arab terhadap
persoalan-persoalan asasi dalam kehidupan harian masyarakat yang sebelum ini
sering diabaikan dalam wacana peringkat nasional dan antarabangsa. Persoalan tentang
hak dan keadilan untuk kumpulan yang dilihat sebagai minoriti dalam
sistemgeo-politik dunia pada waktu itu mula mendapat perhatian kepimpinan di
segenapperingkat.
Dalam
tragedi 11 September ini sebagai contoh, ia telah menonjolkan perjuangan satu
minoriti yang berasaskan ideologi agama yang ingin menuntut keadilan dengan
caranya yang tersendiri terhadap ketidakadilanyang sedang berkembang dalam
masyarakat dunia semasa. Bagi kumpulan ini, keadaan dunia akan menjadi lebih
adil sekiranya sistem politik yang berteraskan corak neo-kolonialisme dapat
diruntuhkan. Ia membahaskan tuntutan keadilan untuk negara-negara kecil seperti
Palestin yang telah diabaikan sekian lama oleh sistem politik dunia sebelum
ini.
Kita
tidak bercadang untuk mengupas betul atau salah perjuangan kumpulan ini. Apa
yang ingin ditonjolkan ialah gerakan kumpulan ini sedikit sebanyak dikatakan
juga telah memercikkan semangat perjuangan terhadap kalangan individu dan
kumpulan-kumpulan minoriti di rantau Arab untuk menuntut hak dan keadilan yang
selama ini dikesampingkan oleh para pemerintah mereka.
Asas
kepada keperluan menuntut hak-hak keadilan ini bagi kumpulan masyarakat ini
kuat dan terserlah kerana layanan dan tekanan yang terlalu keras oleh
pemerintah merela telah dilalui sekian lama. Tuntutan dan perjuangan ini telah
dipermudahkan oleh perkembangan komunikasi baru dunia. Semangat dan kesedaran
terhadap hak dan keadilan yang wajib dituntu tersebar meluas dan pantas
sehingga tidak mampu lagi ditangani oleh para pemerintah. Kesedaran baru yang
tumbuh mendorong kebangkitan rakyat. RevolusiArab ialah sebuah gelombang
kesedaran tentang cita-cita bagi menuntut hak dan keadilan untuk dipenuhi dan
dihormati oleh para pemerintah. Inilah antara latar yang menyumbang
kepadakelahiran wacana politik baru pada hari ini.
Secara
umum kita boleh mengatakan wacana politik baru ialah sebuah gerakan idea yang
bertujuan bagi membangunkan satu kerangka pemikiran baru yang lebih terbuka,
luas dan menyeluruh terutama di dalam bidang ketatanegaraan dan pemerintahan.
Menerusi kerangka baru pemikiran politik ini, semua pihak tanpa kecuali akan
berpeluang mendapat ruang secara berperlembagaan untuk tumbuh secara kreatif
tanpa sebarang sekatan dan halangan yang tidak sah.Tiada lagi individu atau
kumpulan yang terpinggir. Oleh kerana itu, isu-isu seperti prinsip demokrasi,
keadilan, kebebasan dan kesetaraan menjadi antara tema utama baru dalam wacana
politik baru.
Para
pemerintah di rantau Arab hari ini harusberdepan dengan perubahan pemikiran
masyarakatnya. Mereka tiada pilihan lain kerana semangat dan kesedaran jatidiri
rakyatnya tentang hak dan kesaksamaan kini bertambah tinggi. Sekiranya hak-hak
setiap rakyatnya tidak dipenuhi secara terhormat, masa depan pemerintahan
mereka akan menjadi bahan persoalan dan taruhan. Begitulah antara iktibar
pemikiran yang boleh terus dikutip dalam peristiwa revolusi Arab kepada kita di
negara tercinta ini.
Oleh
Muhamad Razak Idris
No comments:
Post a Comment